Avancerat företagsansvar och hållbarhet
London Business Training & Consulting
Nyckelinformation
Campus läge
London, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 Veckor
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Översikt
Genom att delta i den här kursen kommer du att överväga principerna och praxis för företagsansvar, titta på hur det har utvecklats från filantropiska och religiösa rötter till en företagsomfattande filosofi och en uppmaning till handling för hållbarhet.Den kommer att överväga varför det är meningsfullt att anta ett hållbart tillvägagångssätt för företag idag, hur det gäller för olika sektorer och varför organisationer måste ta hänsyn till sina olika intressenter när de utvecklar en hållbarhetsplan.
Denna kurs kommer att överväga "människors dimension" i hållbarhet.Detta inkluderar personal, kunder, leverantörer och samhällen som organisationen är involverad i och som drar nytta av eller lider av dess affärspraxis.Kursen undersöker även hållbarhet inom försörjningskedjor ur ett materialhanteringsperspektiv.Hållbarhetsrapportering är nu ett viktigt sätt för företag att på ett transparent sätt visa att de tar hänsyn till icke-finansiella åtgärder när de fullföljer sina affärsstrategier.Och vi kommer att tillämpa principerna för riskhantering på företagsbeteende som kan ses som oansvarigt.
Kursen kommer att avslutas med en sammanfattning av de viktigaste läropunkterna, följt av en handlingsplaneringsövning i syfte att tillämpa de förvärvade kunskaperna och färdigheterna omedelbart efter att du återvänder till arbetet.Stöd efter kursen finns också tillgängligt i samband med genomförandet av din handlingsplan, upp till sex (6) månader efter avslutad kurs.
Dagordning
Utveckling av företagens sociala ansvar
- Från CSR till hållbarhet
- Bortom filantropi och välgörenhet
- Kritik mot CSR
Affärsdrivare för hållbarhet och ansvar
- Varför är hållbarhet bra för företag?
- Hållbarhetens språk
- Sektorsfrågor inom hållbarhet
- Planering för hållbara affärsmetoder
Engagera intressenter för att bygga en hållbar plan
- Väsentlighetsbedömningen – vilka är nyckelfrågorna?
- Hur påverkar vi våra intressenter?
- Engagemang av intressenter
- Utveckla och implementera en hållbarhetsplan
Mätning av intressentpåverkan
- CSR-projektet – hur det bidrar till företagens hållbarhet
- vilka projekt pågår?
- vad är värdet av sådana projekt?
- är hållbarhet och CSR samma sak?
Ansvarsfulla och etiska företagsstyrelsen
- Hållbarhet – "människors dimension"
- Hållbarhet och gemenskapen
- Hållbarhet och våra medarbetare
- Hållbarhet och kunder
Grön strategi och hållbarhet
- Är min leveranskedja hållbar?
- Kännetecken för en ansvarsfull försörjningskedja
- Typiska missbruk av leveranskedjan
- Hur oansvarighet i leveranskedjan kan skada företaget
Hållbarhetsrapporteringsstandarder
- Syfte med hållbarhetsrapportering
- Global Reporting Initiative Hållbarhetsrapporteringsstandarder
- Andra internationella rapporteringsramverk: ISO26000 Guidance, OECD Guidelines for Multinational Enterprises
- FN:s Global Compact och FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter
Extern bestyrkandebedömning
- Riskerna med ansvarslöshet
- Principer för riskhantering
- Vilka är de viktigaste riskerna som kan förhindra att företag anses vara hållbara?
- Hur ska företag identifiera, bedöma och reagera på hållbarhetsrisker?
Kursrecension
- Sammanfattning och sammanfattning av viktiga lärandemål
- Handlingsplanering
Målgrupp
Denna kurs är lämplig för ett brett spektrum av yrkesverksamma men kommer att vara av verkligt värde för:
- Community Relations chefer och chefer
- Hälsa, säkerhet och miljö chefer och tjänstemän
- Riskhanterare och proffs
- Juridiska och efterlevnadsansvariga och yrkesverksamma
- Chefer och personal som vill utveckla affärspraxis för att hjälpa sina organisationer att agera på ett ansvarsfullt sätt.
- Chefer och personal som är intresserade av att påverka eller implementera företagsstrategier som beaktar miljö-, sociala och styrningsfrågor.
- Chefer och personal ansvariga för CSR-projekt.
- Chefer och personal som planerar och implementerar företagspolicyer i relation till samhällsrelationer, miljöskydd, hälsa och säkerhet, upphandling och leverantörskedjan.
- Alla medlemmar i organisationen som har till uppgift att utveckla initiativ eller strategier för hållbarhet eller företagsansvar.
- Chefer med uppgift att leverera affärsresultat samtidigt som de skyddar och stärker företagets rykte för ansvarsfullt beteende.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kommer du att ha:
- Utvecklat en förståelse för vad hållbarhet betyder för organisationer.
- Avplockade de olika elementen som rör "människor, planet och vinst".
- Lärde sig tekniker för att engagera sig med intressenter.
- Diskuterade tillvägagångssätt för att prioritera åtgärder kring materiella frågor.
- Skapade skelettet till en hållbarhetsplan
- Dissekerade 'folkdimensionen' i hållbarhet.
- Tänkt på hur företag som beter sig oansvarigt riskerar att skada sin personal, leverantörer, kunder eller samhällen.
- Studerade relevansen av hållbarhet i leverantörskedjan.
- Genomförde en riskanalys rörande ohållbara tillvägagångssätt i en organisation.
- Konstruerade en översiktsplan för hållbarhetsrapportering för deras organisationer.
- Utvecklat en handlingsplan som ska implementeras på din arbetsplats med hjälp av de kunskaper och färdigheter som förvärvats genom kursen.