Digital design och tillverkning: Sommarkurs för utomhusdesign
Accademia di Belle Arti Aldo Galli - IED Network
Nyckelinformation
Campus läge
Como, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 Veckor
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 1 800 / per course
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
19 Jun 2024
Introduktion
Genom denna kurs får du möjlighet att fördjupa och uppleva de digitala designprocesserna och att förstå den möjliga kreativa interaktionen med de mest traditionella designteknikerna. Specifikt kommer du att få möjlighet att närma dig design och produktion av olika tillfälliga designinstallationer, för olika funktioner och användningsområden.
Projekten kommer att utvecklas med hjälp av parametriska designtekniker och kommer att produceras med hjälp av både digital teknik och traditionella metoder med lokala eller ekologiskt hållbara material (trä, bioplast, tyg).
Besöken på intressanta platser kommer att vara en aktiv lärandeupplevelse som tjänar både till att komplettera de kunskaper och färdigheter som förvärvats i klassen, såväl som kulturell berikning och inspirationskälla för dina projekt.
Schema och längd
Kursen har en längd på 60 timmar fördelat på 2 veckor och lektioner hålls från måndag till torsdag under den första veckan och från måndag till lördag under den andra veckan, på deltid, både förmiddag och eftermiddag.
Metodik och struktur
Denna digitala design "atelier" består av ett omedelbart förhållningssätt till design och praktiskt arbete i laboratoriet där du, under ledning av branschfolk, tillsammans med dina klasskamrater, kommer att experimentera med traditionella och digitala verktyg och tekniker för prototyper. Du kommer att hantera olika briefer och scenarier och arbeta i grupper för de olika projekten. De teoretiska föreställningarna kommer att tas upp under den praktiska utbildningen som kommer att äga rum i fablaben.
Kursen innehåller en introduktionsdel relaterad till de grundläggande teman som kommer att behandlas: projektöversikt, studie av olika fallhistorier, en översikt över de viktigaste trenderna inom sektorn, arbetsplan, definitionen av output och den korrekta metodiken som ska göras. antogs. Detta kommer att följas av praktisk utbildning, genom användning av huvudmjukvaran, digitala verktyg och tillverkningsverktyg som kommer att leda till skapandet av olika prototyper.
Idealiska studenter
Kursen är öppen för gymnasieutexaminerade inom konstnärliga eller vetenskapliga discipliner, såväl som universitetsstudenter med minst ett år inom arkitektur-, inrednings- eller produktdesigndisciplinerna, som vill närma sig möbeldesignområdet och de senaste teknikerna för digital tillverkning . En gymnasieexamen, högre - mellannivå i engelska, goda kunskaper i 3d Rhinoceros och en portfölj av (arkitektur, inredning eller produktdesign) projekt är nödvändiga för att bli antagen.
Galleri
Läroplan
Studieplan
Introduktion till beräkningsdesign och parametrisk design
Genom en serie teoretiska lektioner och genom analys av olika fallstudier kommer du att bli medveten om de senaste designmetoderna som tillämpas inom områdena design, arkitektur och möbler. Trender, scenario och kontextanalys. Lansering och studie av briefen.
Digitala designverktyg som tillämpas på design
De olika workshops som föreslås under kursen låter dig lära dig grunderna i 3D-modellering med Rhino och Grasshopper, som är de viktigaste verktygen som används för utvecklingen av projekten. När projekten väl är utvecklade kommer du och dina klasskamrater att kunna utvärdera dina egna verk och visualisera dem med programvara för virtuell verklighet, som Enscape och Unreal Engine.
Produktion
Denna del av kursen ger dig de nödvändiga verktygen för att förverkliga projekten. Du kommer att bekanta dig med additiv tillverkning (3D-utskrift) och subtraktiv tillverkning (CAM och laserskärning) och skaffa dig tekniker och praxis för montering och konstruktion av tillfälliga strukturer.