Forskarutbildning i design för innovationsstrategi

Allmänt

Programbeskrivning

Forskarutbildningen i design för innovationsstrategi erbjuder specifika design- och innovationsmetoder och verktyg för att identifiera nya affärsmöjligheter och skapa värdefulla lösningar.

Globala trender som teknisk förändring, befolkningstillväxt, resursbrist eller klimatförändringar utgör stora utmaningar för företag. En strategi baserad på innovation är avgörande för en långsiktig hållbar tillväxt. Och i den meningen spelar design en nyckelroll för att främja och underlätta innovation.

Forskarutbildningen utbildar ledare som kan hantera komplexa designprocesser och ta sig an nya utmaningar som främjar innovation. I detta syfte föreslår programmet en dynamisk metodik och ett praktiskt tillvägagångssätt kring analys, informationsutbyte och diskussion av ärenden, förutom att inkludera konferenser, samtal och workshops.

144778_hands-people-woman-working.jpg

mål

Kursen syftar till att utbilda yrkesverksamma att leda hanteringen av komplexa designprocesser och ta på sig nya utmaningar för att utnyttja möjligheter genom att tillämpa kunskap och metoder för att främja innovation:

  • Att utrusta deltagarna med en serie färdigheter för att främja, utveckla och hantera innovation genom design, både i ett projekt och inom en organisation.
  • Erbjud kunskapen och metodverktygen som är nödvändiga för att utveckla och hantera innovationsprojekt, från att skapa nya produkter och tjänster till att skapa nya affärsmodeller eller omdefiniera processer, alltid ur designtänkande.
  • Förstå designmetoder och processer som gör att idéer kan genomföras.

metodik

Kursen kommer att följa ett praktiskt tillvägagångssätt och kombineras med föreläsningar och föreläsningar. Studenter kommer att kunna lära sig och experimentera med lärare i en nära samarbetsmiljö. Förväntningen är att klasserna blir aktiva workshops med en praktisk metod som använder det teoretiska innehållet som lärarna lär ut.

Programmet kommer att tillämpas i en dynamisk miljö, som kombinerar olika typer av klasser för större professionell anrikning:

  • Presentationer där prestigefyllda proffs presenterar ämnen som därefter analyseras på grundval av fallstudier.
  • Diskussions- och analysmöten för att prata om olika arbetsmodeller, metoder, verktyg och applikationer.
  • Tekniska klasser om verktyg och resurser som ges av prestigefyllda yrkesverksamma inom branschen.

För att tillämpa den nya kunskapen som förvärvats under kursen kommer studenterna att genomföra två forskningsprojekt som kommer att inkludera analysfaser, utveckling, applikationsplan och presentation av resultat.

Studentprofil

  • Kandidater och akademiker inom alla discipliner inom design, ingenjörer, arkitekter och yrkesverksamma inom marknadsföring, kommunikation och affärer.
  • Specialister inom marknadsföring och kommunikation.
  • Professionella inom affärs- och strategisk planering.
  • Entreprenörer och industrimän från flera sektorer som letar efter ett nytt tillvägagångssätt för sina produktionsprocesser, tekniker och metoder för att ompröva fokus för sin verksamhet.
  • Andra yrkesverksamma med påvisbar erfarenhet inom design, innovation eller marknadsföring.

Arbetsavgångar

Deltagarna får kunskapen att arbeta i företag och organisationer inom olika områden och utveckla några av följande funktioner:

  • Koordinera och utveckla designinnovationsprocesser och implementera dem som ett strategiskt verktyg.
  • Identifiera affärsmöjligheter genom förvärvade metoder.
  • Strategisk vision för konceptualisering och utveckling av nya produkter och tjänster.
  • Ledning och marknadsföring av kreativ kultur i företaget.
  • Ha kompetens och vision att arbeta i tvärvetenskapliga team.

samordning

Guido Charosky

Design- och innovationskonsult, medgrundare Drop-Design for Innovation, innovationsrådgivning fokuserad på att skapa exceptionella produkter och tjänster, fokuserad på användarupplevelsen och affärsmodellen. Industridesigner från University of Buenos Aires, Master (DEA) i innovationsprojekt från Polytechnic University of Catalonia och forskarutbildning i Business Management från School of Industrial Organization.

Tidigare arbetade han som Experience Design Lead på HP och som Design & Innovation Manager på Loop Business Innovation-konsultverksamhet.

Han har lång erfarenhet inom olika områden av design och innovation inom olika sektorer. Han har samarbetat med multinationella företag, små och medelstora företag och startups och har genomfört projekt i Argentina, USA, Spanien, England, Italien och Dubai. Han har skrivit artiklar för internationella tidskrifter och konferenser.

Hans arbete har publicerats i olika tidskrifter och tidningar och har vunnit designpriser i Tyskland, USA, Argentina, Spanien och Japan.

företag

Företag som har samarbetat med mastern: Urb & Drive.

hp

Den didaktiska planeringen av alla IED-masterkurser bygger på de kriterier som fastställts av European Higher Education Area (EHEA). IED Master antar ett kreditsystem som följer strukturen för det europeiska kreditöverföringssystemet (ECTS). IED Master utfärdar uteslutande sina egna privata certifikat.

Senast uppdaterad Nov 2020

Om skolan

The IED Barcelona is a workshop for conducting analysis and research applied to material culture, a focus it is destined to develop increasingly in the future.

The IED Barcelona is a workshop for conducting analysis and research applied to material culture, a focus it is destined to develop increasingly in the future. Läs mindre