Modeevenemang och PR-sommarkurs
IED – Istituto Europeo di Design Florence
Nyckelinformation
Campus läge
Florence, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 Veckor
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 600 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jul 2024
* anmälningsavgift 600 € + kursavgift 2 000 €
Introduktion
Detta program fokuserar på de grundläggande färdigheter och metoder som används för att utveckla och producera framgångsrika evenemang specifikt för modebranschen.
Utbildningsvägen lär dig hur du kombinerar användningen av PR-strategier, modekommunikation och evenemangsplanering för att arrangera ett verkligt modeevenemang som ditt slutprojekt för ett partnerföretag. I slutet av kursen har du skaffat dig kunskap om alla steg som krävs för att planera, organisera och kommunicera ett modeevenemang med hjälp av traditionella och nya medier.
Tillsammans med dina kamrater förväntas du arbeta utanför lektionerna i mindre grupper och individuellt både för ordinarie uppdrag och slutprojektet.
Schema
Måndag till torsdag på heltid (morgon och eftermiddag). Kursen har en längd på 75 timmar fördelat på 3 veckor.
Metodik och struktur
Denna kurs låter dig utveckla de grundläggande färdigheterna och teknikerna för att organisera framgångsrika modeevenemang och utveckla kommunikationsplaner. Tillsammans med dina klasskamrater kommer du att delas in i grupper och kommer att behöva utveckla tre kommunikationsprojekt baserade på riktiga företagsgenomgångar.
Projekt fokuserar på konceptdesignen av ett originalevenemang, på definitionen av en kommunikationsplan, inklusive varumärkesstrategin, och användningen av olika PR- och kommunikationstekniker.
Projekt utvecklas genom de olika inlärningsmodulerna, som kombinerar teoretiska och guidade turer hos italienska modehandlare och museer. Projekt presenteras för kunderna halvvägs och i slutet av programmet.
Webbplatsbesök är en integrerad del av lärandeupplevelsen och är utformade för att komplettera det som förvärvas i klassrummet samt fungera som en fortlöpande orientering till fältet. Föreläsningar kommer att hållas av yrkesverksamma inom modebranschen.
Idealiska studenter
Kursen är avsedd för kreativa, flexibel, öppensinnade studenter från andra områden som vill lära sig och ta sig an utmaningar. Människor som är intresserade av modekommunikationsvärlden, särskilt i modeevenemang och PR för modebranschen, och har ingen förkunskaper eller erfarenhet inom disciplinen. Färdigheter som modetrender inställning eller skiss kan vara användbara även om det inte är obligatoriskt. Sökande måste visa stark motivation och förmåga att arbeta i grupp.
Galleri
Läroplan
Studieplan
Modeevenemang
Genom denna kurs kommer du att utveckla nödvändiga färdigheter för att planera och hantera framgångsrika modeevenemang. Du kommer att behöva genomföra tre evenemangsförslag och ta itu med alla deras aspekter: evenemangsförslag, kommunikationsplan och varumärkesstrategier, materialval, catering, belysning, etc.
Modekommunikation och PR
Du uppnår förmågan att utveckla och presentera en effektiv kommunikationskampanj. Detta kommer att inkludera flera steg som en strategiplan för modekommunikation, definitionen av relaterade kommunikationsåtgärder och pressmeddelanden och produktion av modeskrivande.
Modeskrivande
Genom den här kursen lär du dig hur du utvecklar bra skrivtekniker och vårdar din egen unika 'journalistiska' röst. Du analyserar och definierar de mest effektiva och lämpliga kommunikationsteknikerna anpassade till specifika situationer. Resultatet är ett skriftligt pressmeddelande och evenemangskommunikationspaket.
Branding
Du lär dig varumärkets värde som kontaktpunkt mellan företag och konsumenter. Du arbetar med ditt designprojekt enligt en designbrief som tagits fram i samarbete med kunden. Du kommer att använda designbriefen för att förstå kundens mål och tydliggöra behovet och inriktningen av projektet.