Postgraduate Certificate in Undervisningskvalificering i vidareutbildning (TQFE) - In-service
University of Stirling
Nyckelinformation
Campus läge
Stirling, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
9 månader
Takt
Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* För uppdaterad avgiftsinformation, besök vår hemsida.
Introduktion
Översikt
Detta är den erkända lärarexamen för personer som redan föreläser i vidareutbildning – kallad In-Service. Kursen är baserad på Professional Standards for Lecturers in Scotland's Colleges (2018), och är fullt ackrediterad av General Teaching Council for Scotland.
Om du är en föreläsare och redan undervisar i en vidareutbildning, eller liknande miljö, kan du komplettera din tidigare erfarenhet och kvalifikationer med en doktorsexamen i TQFE. Kursen är också lämplig för alla som arbetar i andra utbildnings- och utbildningsförhållanden i efterskolan.
Bästa skäl att studera hos oss
#1 3:a i Skottland och topp 5 i Storbritannien för utbildning (Times and Sunday Times Good University Guide 2023)
# 2 Denna kurs är ackrediterad av General Education Council for Scotland
#3 92 % övergripande studentnöjdhet med PGCert Tertiary Education med lärarexamen (vidareutbildning) (Postgraduate Teught Experience Survey 2022)
Läroplan
Under hela kursen kommer du att utveckla dina personliga och professionella förmågor för att hjälpa dig ta större ansvar och ledarskap i din egen arbetsmiljö.
University of Stirling har levererat TQFE-kursen i 15 år. Kursen integrerar en rad pedagogiska tekniker som syftar till att uppmuntra dig att engagera dig i akademisk och politisk litteratur och att kommunicera med dina kamrater som en del av en "professionell lärandegemenskap". Både sessioner ansikte mot ansikte och en mängd olika onlinetekniker används för att genomföra kursen.
Professionella ackrediteringar
Kursen är ackrediterad av General Education Council for Scotland.
Kursinnehåll
De viktigaste principerna för Stirling TQFE-kursen är:
- utveckla medvetenhet om lämpliga professionella värderingar och egenskaper hos yrkesutbildaren;
- uppmuntra innovation inom undervisning/inlärning och bredare yrkesutövning;
- stödja utvecklingen av ett "professionellt förfrågningssätt" under och efter kursen.
Undervisning
Kursen ges med hjälp av en kombination av föreläsningar, workshops i små grupper och material som görs tillgängligt via University of Stirling online-inlärningsmiljö.
Krav på deltagande för de flesta modulerna är tre dagar per modul, med allt kursmaterial tillgängligt på nätet i förväg.
Ansikte mot ansikte sessioner
Medan de deltar i undervisningsdagarna kommer studenterna att uppleva stora gruppföreläsningar som levereras av TQFE-personal och, vid tillfällen, inbjudna gästföreläsare. Föreläsningarna ger möjlighet att belysa centrala begrepp och frågeställningar och att du får vägledning om centrala aspekter av bedömningsuppgifter. Föreläsningar spelas in med hjälp av universitetets "Lyssna igen"-system och kan lätt nås av studenter som deltar på universitetsbaserade webbplatser.
De nyckelbegrepp som introducerats via föreläsningarna utforskas mer på djupet i mindre gruppseminarier och workshops under resten av dagen. I seminarierna/workshoparna uppmuntras du att dra nytta av din egen yrkeserfarenhet och ditt sammanhang och att dela idéer och kunskap med dina kamrater. Möjligheten att engagera sig med kamrater från olika ämnesområden anses vara en nyckelfaktor i det personliga lärandet och detta har ofta framhållits i feedback från elever.
Uppkopplad
Canvas, vår virtuella inlärningsmiljö, används i stor utsträckning som ett viktigt element i TQFE-kursen. Ett brett utbud av digitala resurser görs tillgängliga online inklusive:
- inspelningar av alla föreläsningar (tillgängliga inom 24 timmar efter "leverans" på campus)
- e-tidskrifter och e-böcker (tillgänglig via elektroniska läslistor)
- utöver "interna" resurser förses studenterna också med länkar till digitala resurser som tillhandahålls av olika organisationer inom FE-sektorn, inklusive "College Development Network", Education Scotland och General Teaching Council Scotland. Det stora utbudet av resurser speglar samtida frågor och trender och gör att du kan interagera både visuellt och fonetiskt.
Vår virtuella lärmiljö används också för att stödja interaktion online mellan TQFE-personal och studenter och mellan studenterna själva. Diskussionsutrymmen används för att stödja varje modul och dessa utrymmen ger en flexibel möjlighet för dig att engagera dig i "professionell dialog" för att förtydliga och fördjupa din förståelse av viktiga ämnen. Professionell praktikmodulen använder dessa diskussionsmöjligheter i stor utsträckning och får mycket positiv feedback från studenterna.
bedömning
Tre formella uppdrag krävs (var en student inte har beviljats några undantag) var och en av 3000 ord. Om det första inlämnandet betygsätts som ett misslyckande, är ett återföringsförsök tillåtet. Om återleveransen klassificeras som ett misslyckande, måste studenten ta om modulen. Passmärket för forskarutbildning är 50%.
En elev tillåts maximalt fem bedömningsförsök (tre modulregistreringar som endast inkluderar bedömning) per modul.
Utöver de formella skriftliga uppgifterna krävs att du observeras undervisa vid två separata tillfällen och att du gör en skriftlig reflekterande genomgång av den observerade lektionen. En av observationerna kan göras av lämpligt kvalificerad högskolebaserad personal.
Klassrums timmar
In-service studenter deltar i totalt sju dagar (exklusive akademisk och administrativ induktion) under läsåret. Eftersom kursen är "arbetsbaserad", är elevernas yrkesutövning i sin egen högskolemiljö en integrerad del av lärarupplevelsen.
Det finns ingen veckotidtabell. När du är på campus består dagen av ett individuellt handledningsstöd och sedan en föreläsning följt av ett seminarium och workshop.