Read the Official Description

Kursbeskrivning:

Seminariet består av kritisk läsning och tematisk och formell analys av latinamerikanska berättelser som bäst representerar mångfalden av kön i XIX, XX och XXI århundraden. Å ena sidan kommer vi att undersöka historien som en litterär genre i Latinamerika genom teori, metoder och produktion av så kallade "mästare i novellen" Quiroga, Cortazar, Borges, Rulfo, Donoso och García Márquez. Å andra sidan, analyserar vi berättelsen i direkt relation till den litterära traditionen, sociala sammanhang, den historiska ögonblicket och specifik litteratursökning av varje författare och rörelse. Vi ägna särskild uppmärksamhet, men inte uteslutande, författarna av barock och nybarock -Alejo kubanska Carpentier, José Lezama Lima, Reinaldo Arenas och Virgilio Piñera för denna generation vara en vändpunkt i latinamerikansk litteratur i allmänhet. Dessutom kommer vi att ägna sista delen av kursen till studiet av noveller skrivna av kvinnor Luisa Valenzuela, Cristina Peri Rossi och Zoé Valdés, bland annat för att utvärdera konceptet -individual och social identitet och flera masker. Berättelserna kommer att behandlas ur ett historiskt och socialt perspektiv stilistisk, estetiska och strukturella -aspects teoretiska, tekniska, litterära och. I sin tur, i vissa specifika fall, vi anpassa texten till skärmen för att öppna en dialog mellan litteratur och film.

Mål:

Huvudsyftet med denna kurs är att ge studenterna den sociala basen, den historiska ramen och relevanta estetiska rörlighet för kritisk läsning av texter. Förutom att utbilda dem i de metoder för textanalys, syftar seminariet för att uppmuntra produktion av personliga åsikter och kommentarer för utveckling av kritiskt tänkande.

Komponenter i slutbetyget:

  • Närvaro och deltagande i klass 35%
  • muntlig presentation och ledarskap 20%
  • Kreativt arbete (skrift och kommentarer) 10%
  • Slutprov 35%

klasser:

Klasser har en teoretisk och praktisk metod. I dem kommer kritiska perspektiv, teoretiska och analytiska berättelser, filmer och tilldelade ämnen diskuteras. Studenten ansvarar för den muntliga presentationen av dagen kommer att vara ansvarig för den sociohistoriska / estetisk introduktion av ämnet / författaren i fråga och styra utbyte av idéer. Den diskussion och analys av berättelser och läsa artiklar och filmer tära vyer eller klass, kommer att ha olika format: samtal, debatter, frågesporter, läsa guider och produktion, tillämpningsövningar, etc. Nyckeln till framgång för klasserna är samspelet gruppen, baserat på de enskilda bidragen från studenterna, som kommer att läsa materialet innan han kom till klassen för att införliva idéer, åsikter, synpunkter och kommentarer att berika läsning och analys i varje enskilt fall. Metodiken kommer att vara interaktiv, kommunikativ, omfattande och kritisk, för att underlätta framför allt aktivt deltagande student.

lärare: Prof. Clara M. Albertengo, PhD

Program taught in:
Spanish (Argentina)

See 8 more programs offered by Pontificia Universidad Católica Argentina »

Denna kurs är Campus based
Startdatum
Feb. 2019
Duration
1 termin
Heltid
Deadline
By locations
By date
Startdatum
Feb. 2019
Slutdatum
Application deadline
Startdatum
Feb. 2019
Slutdatum
Application deadline

Feb. 2019

Location
Application deadline
Slutdatum
Application deadline
Slutdatum