Smycken idag

Allmänt

Programbeskrivning

Design, ledning, kommunikation och start

Finns det specificitet i designprojektet för smycken? Vilka färdigheter, discipliner eller kunskap innebär det? Handlar det om konst, mode eller design? Industri eller hantverk? Är det en symbol för status och rikedom eller kreativitet?

Smycken kan etablera kopplingar mellan den yttre världen - den som gäller varor, handel, sociala relationer - och den privata världen - den intima identiteten hos varje individ, sina egna önskningar och sin egen bild.

Förståelsen av denna produkt kräver sammanhangssedlar och involverar discipliner som ibland är avlägsna och heterogena: design, dekorativ konst, antropologi, mode, marknadsföring, ledning, branding, detaljhandel, kommunikation.

Kursen behandlar smyckets komplexitet i sina många aspekter:

  • Analys av kulturella tolkningar tillägnad smycken;
  • Produkten: utforma kontext och värden;
  • Produktionskedjan;
  • Principer för marknadsföring och branding;
  • Försäljnings-, distributions- och kommunikationsstrategier;
  • Juvelen i den digitala världen;
  • Digitala hantverkare: entreprenörskap och uppstart i juvelen.

Nyckelfakta

  • Regissör: Alba Cappellieri
  • Slut på registreringen: 23 december 2019
  • Föreläsningens start: 3 februari 2020
  • Föreläsningar slut: 6 mars 2020
  • Varaktighet: 5 veckor, 180 timmar
  • Frekvens: 80% av de totala klasserna är det lägsta som krävs för att få certifikatet
  • Plats: Milano, Campus Bovisa Politecnico
  • Kursens värde: 3.600 € (22% moms ingår)

En minskning av det ekonomiska värdet som motsvarar 20% för studenter och alumni MFI tillhandahålls, medan platserna är kvar.

Kursen är på italienska / engelska med möjlighet till revisioner på engelska för verkstaden.

Under hela kursen en italiensk-engelskspråkig lärarassistent.

Kursbeskrivning

Kursen ägnas åt digitala hantverkare och till alla de formgivare eller chefer som vill inleda en karriär inom smycken för att kombinera skönheten i hantverkartraditionerna i smycken med fördelarna med digital teknik. Kursen börjar från de olika smykkekontexterna för att förstå logiken som styr branschen, den fortsätter med fokus på produkten och dess egenskaper, fortsätter sedan till analysen av hela produktionskedjan, studien av varumärket och varumärke, strategier försäljning, distribution och kommunikation.

De teoretiska lektionerna och vittnesmålen från företagen och nyckelaktörerna i sektorn kommer att följa tre specialiserade verkstäder, dedikerade till design av traditionella smycken, till skapandet av en digital kollektion och till skapandet av en startup.

Partnership

Kursen genomförs av Milano Fashion Institute fakulteten, sammansatt av akademiker och proffs inom områdena design, ledning och kommunikation i samarbete med ledande företag. Ett tvärvetenskapligt team av lärare för att säkerställa den mest fullständiga förståelsen för de ämnen som behandlas och för att förbättra elevernas möjligheter inom referenssektorn.

Utbildningsmål

Kursen syftar till att utbilda hantverkare / designers / chefer / digitala kommunikatörer som kan starta en karriär inom smycken och att starta en start-up. Deltagande studenter har möjlighet att utveckla teoretisk och praktisk kunskap om smyckefältet ur design, marknad, detaljhandel, kommunikation. Deltagarna kommer att förvärva både produkt- och processfärdigheter och kommer att kunna samarbeta med designföretag, smyckeföretag, modeföretag och branschorganisationer.

Varför ta kursen

Smycken representerar ett varuområde med flera designidéer på grund av sin heterogena natur, samexistensen av hantverk och digitala tillverkare. Syftet med kursen är att erbjuda studenten verktygen för att möta projektet med en uppstart i smycken och utnyttja fördelarna med digital utan att avstå från skönheten i ett hantverk.

Undervisningsmodell

Utbildningsmodellen är sammansatt enligt följande:

  • Teoretiska lektioner i klassrummet
  • Projekt- och prototypverkstäder

Traditionella i klassrummet föreläsningar skiftas med falldiskussioner, möten med branschens proffs, klassrumsövning och designverkstäder.

Vid slutet av kursen levereras ett MFI certifikat till varje elev.

Kurser

Kursen är uppbyggd i 5 moduler:

  • Modul 1: Smycken idag
  • Modul 2: Designverkstad
  • Modul 3: Förvaltning
  • Modul 4: Entreprenörskap och Idrifttagning
  • Modul 5: Digital kommunikation

Valprocess

Urvalsprocessen kommer att baseras på utvärderingen av CV och ansökningsblanketten.

Ansökan

För att ansöka om antagning måste kandidaten:

  1. Fyll i onlineansökningsformuläret, tillgängligt på https://www.milanofashioninstitut.com/short-courses/apply?lang=en
  2. Bifoga CV i europeiskt format i online-ansökningsformuläret, tillgängligt på https://europass.cedefop.europa.eu/documents/curriculum-vitae

Efter att ha mottagit dokumenten kommer Milano Fashion Institute att informera sökanden om valresultatet (upptagande eller ej).

Förkunskapskrav

För att ansöka om antagning till kursen måste kandidaten ha god kunskap om Illustrator-programvara, Photoshop, Adobe-paketet och programvaran för digital modellering.

Finansiellt engagemang

Deltagarna är skyldiga att ha ett betydande åtagande både personligen och ekonomiskt.

Den totala kostnaden uppgår till 3 600 euro som betalas enligt följande:

  • 1: a delen
  • 2: a delen

Kostnaderna ingår i studiematerialet och användningen av institutets faciliteter.

Ekonomiskt stöd ges till masterstudenter Milano Fashion Institute och Alumni Milano Fashion Institute .

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Milano Fashion Institute is a consortium set up to provide higher education in the fashion sector by three Milan universities: Bocconi University, Cattolica University and Politecnico of Milan. These ... Läs mer

Milano Fashion Institute is a consortium set up to provide higher education in the fashion sector by three Milan universities: Bocconi University, Cattolica University and Politecnico of Milan. These three universities represent an international centre of excellence, drawing on consolidated experience in the research and training activities for businesses in the fashion sector in the fields of management, communication and design. Läs mindre