Sommarkurs i grafisk design inom varumärkesbyggande
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
Blandad
Varaktighet
3 Veckor
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 3 150
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jul 2024
Introduktion
Området för visuell identitetsdesign för företag, produkter, evenemang och tjänster har förändrats avsevärt. Idag är varumärken mer dynamiska, skiftande, adaptiva och utvecklande än någonsin. De är inte längre ett statiskt element, och fler och fler enheter och plattformar dyker upp för att distribuera visuella identitetssystem. Detta kräver ett strategiskt tillvägagångssätt och effektiv design som kan hänga med i dessa trender.
Sommarkursen Graphic Design in Branding utforskar förhållandet mellan visuella gränssnitt och användarupplevelse och försöker förstå hur de är kopplade till tryckta och digitala medier, sociala medier, digital spridning och marknadsföringsplattformar, och hur det hela gäller miljöerna runt oss .
Idealiska studenter
Student profil
Kursen är särskilt inriktad på personer som är intresserade av att få insikt i de viktigaste verktygen som används för att generera design- och visuella kommunikationsprojekt och lära sig de grundläggande begreppen som används i den grafiska designvärlden och särskilt i visuell identitet, branding, och varumärkeskultur.
Det riktar sig också till designers från andra områden, akademiker och studenter i konst, kommunikation, fotografi, publicering, reklam eller tryckning, och entreprenörer som vill bredda sin kunskap om strategisk grafisk design. Universitetsstudenter och akademiker i grafisk design och visuell och interaktiv kommunikation.
Vissa kommandon i Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign och/eller Acrobat kommer att värderas positivt. Studenter kommer inte att lära sig hur man använder dessa verktyg under klassrumstimmarna men kommer att bli ombedda att producera sina projekt med hjälp av den programvara de väljer.
Antagningar
Galleri
Läroplan
Metodik
Kursen baseras på fallstudier och andra projektmetodik som Visual Design Thinking.
Denna sommarkurs handlar i huvudsak om att observera, analysera, jämföra, skapa och utveckla strategier, resurser och metoder för att designa visuella identitetssystem. Gäller företagsidentitet, varumärke, wayfinding, evenemangsdesign, produktdesign, utställningsvisningar, sociala medier och digitala medier.
Det ökar kreativiteten, främjar nya designtrender och tränar designernas sätt att tänka (medvetet), vilket uppmuntrar dem att projektera och designa ansvarsfullt med nuet och framtiden i åtanke.
Formatera
Blandat, 8 veckor online, 1 vecka på plats. Schema på plats: måndag, onsdag och fredag från 9.30 till 15.00; Tisdag och torsdag från 9.30 till 15.00 och från 16.00 till 18.30.
Programresultat
Mål
- Ge en introduktion till de olika stadierna i ett design- och visuellt kommunikationsprojekt inriktat på visuella identitetssystem.
- Arbeta med olika representationstekniker, göra modeller (dummies), utarbeta citat och förstå hur man hanterar, producerar och implementerar ett projekt.
- Utforska nya designkriterier baserade på en fallstudie och andra projektmetoder (visuellt designtänkande) och analysera de olika idéerna studenter kommer med för att lösa samma problem inom ett specifikt projekt.
- Lär dig mer om materialen, verktyg, strategier, tekniker, och teknik kopplad till grafisk design och visuell kommunikation.
- Utveckla kreativa koncept och förmågan att tänka upp estetiskt tilltalande, funktionell, och effektiva design- och kommunikationslösningar för varumärkesprojekt.
- Bygga upp de färdigheter som behövs för att presentera ett bra professionellt projekt.
- Tolka trender och hålla jämna steg med tekniska och innovativa genombrott.