Sommarkurs i modemarknadsföring
IED – Istituto Europeo di Design Milan
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 Veckor
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 600 / per course *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
03 Jul 2024
* anmälningsavgift 600 € + kursavgift 2 000 €
Introduktion
Kursen ger dig en övergripande bild av de viktigaste funktionerna i marknadsföring, management och merchandising för modebranschen i detaljhandeln med tonvikt på den italienska erfarenheten.
Under den tre veckor långa kursen lär du dig om vikten av varumärkesbyggande och varumärkesmarknadsföring och utforskar specifika funktioner i modemarknadsföring, såsom kundrelationshantering, digital modemarknadsföring, konsumentbeteende, kreativ detaljhandel, marknadsföringsstrategi.
Schema
Från måndag till torsdag under de två första veckorna och från måndag till fredag under den 3:e veckan, på heltid (morgon och eftermiddag) har kursen en längd på 75 timmar fördelat på 3 veckor
Metod och struktur: Denna kurs är en allmän översikt över marknadsföring och den preliminära delen är en introduktion till den italienska modeindustrin.
Under de tre veckorna kommer du att fokusera på marknadsföring, design och merchandising i en seminariebaserad kurs med branschproffs som delar med sig av sina erfarenheter inom sitt expertområde, vilket gör att du kan vara i kontakt med det aktuella tänket och den senaste utvecklingen inom fält.
Traditionella metoder och tekniker som varumärkesanalys och ledning, trendforskning samt distribution, reklam och merchandising kommer att täckas in på djupet och kompletteras med besök i utställningslokaler och butikslokaler. Tillsammans med dina klasskamrater kommer du också att genomföra personliga projekt på plats i olika områden i Milano för att förbereda dig för ditt slutprojekt och din presentation.
Den här kursen kommer att låta dig förstå den kreativa processen för att genomföra specifika projektmål och kommer att lära dig att utveckla en kommunikationsstrategi i enlighet med målen och budgeten.
Idealiska studenter
Kursen riktar sig till studenter eller yrkesverksamma inom andra områden och som är intresserade av modemarknadsföring och saknar förkunskaper eller erfarenhet inom ämnet. Sökande måste visa stark motivation och förmåga att arbeta i grupp.
Galleri
Läroplan
Studieplan
Fashion Marketing, Marketing Intelligence, Fashion Brand Management
Kursen är uppdelad i 3 olika moduler: den första delen täcker varje steg i planeringen av en marknadsföringsstrategi, med särskilt fokus på modesektorns särdrag; den andra delen fokuserar på beteendeobservationsmetodik och dess unika bidrag till datainsamling; ett tredje steg fokuserar på varumärkesbyggande och varumärkeshantering, vilket ger dig de viktigaste verktygen och metoderna för att förstå, positionera och utveckla ett modevarumärke inom marknadsföringsmiljön.
Modetrender och sociala fenomen
Kursen förklarar för dig hur du tränar och förutser operativa handlingar och analyserar sättet att tillämpa dem i modevärlden med utgångspunkt från studiet av olika fenomen och sociala processer. Denna analysprocess kommer att ta dig att ta reda på vilka framtida förändringar av de olika konsumtionsscenarierna är och vilken typ av transformation som sker i relationen mellan människor och produkter.
Mode System
Allmän introduktion till den italienska marknaden, genom analys av organisationsstrukturen inom italienska modeföretag. Särskilt fokus kommer också att läggas på förklaringen av hela pipelinen och de olika steg som ska följas för att skapa och producera en samling.
Kommunikation och reklam
Syftet med denna kurs är att ge en allmän introduktion till den centrala roll kommunikation spelar inom modebranschen. Det kommer dessutom att göra det möjligt för dig att utveckla konceptuella, visuella och skriftliga kommunikationsförmåga och utforska en rad tekniker inom art direction, styling, detaljhandelsdesign, modeskrivande och reklam.
Distributionssystem
Genom denna kurs analyserar du distributionssystemet inom modebranschen, blir medveten om de olika distributionskanalerna, deras marknadsstrategier och organisationssystem.
Visual Merchandising
Kursen presenterar grunderna för visuell merchandising. Du lär dig att närma dig visuell merchandising som ett verktyg för att stödja detaljhandeln genom att skapa miljöer för att öka tillväxt, möjligheter och kommunicera varumärkesimage.
Försäljningstekniker
Den här kursen utforskar grunderna för försäljnings- och förhandlingsprocesser. Under kursen utforskar du säljarens roll, säljmodeller och metoder. Vidare kommer specifikt fokus att läggas på att förbättra förmågan att bygga relationer, behålla kunder, att effektivt förhandla och avsluta affärer.
Digital mediemarknadsföring
Kursen introducerar dig till marknadsföring av digitala medier som syftar till att utveckla dina färdigheter när det gäller orientering, analys, strategidesign, utvärdering, engagemang, förmåga att definiera en korrekt brief. Målen kommer att uppnås genom att studera och diskutera teori, upptäcka bästa praxis och analysera resultat.