
Masterdiplom in
Post-Master Degree Motorsport Engineering and Performance ESTACA

Introduktion
Konkurrenskraftiga motorsporter behöver kvalificerade ingenjörer som är speciellt utbildade för att arbeta inom denna sektor. Motorsport Engineering Performance Post-mastergraden svarar på detta behov med en kurs som bygger hög nivå kompetens och expertis inom motorsportsektorn.
Denna MS®, som utvecklats tillsammans med det franska företaget och teamet ORECA, en specialist på design och tillverkning av racerbilar, ger utbildning i design, optimering och organisation av alla tekniska lösningar inom motorsportsektorn, men också behärskning av specialproduktion och tillverkning metoder.
SYFTE med Post-Master Degree MOTORSPORT Engineering och prestanda
Skaffa dig färdigheter att:
- Designa, optimera och organisera alla tekniska lösningar.
- Bemästra och implementera produkttillverkningsmetoder.
- Ta hänsyn till motorsportsektorns krav på produktivitet och kvalitet.
bedömning
- Undervisningsmoduler bedöms via tentor och fallstudier.
- Akademiskt projekt & Professionell avhandling bedömd via avhandling.
Jobbmöjligheter
- Ingenjör: chefskonstruktör, ingenjör, byggnadsingenjör.
- Aerodynamik: CFD-ingenjör, vindtunnelingenjör, aerodynamisk spåringenjör, design av (nya) modeller.
- Motorer: chefsingenjör, motorstödsingenjör.
- Spårdrift: driftingenjör, dataingenjör, prestandaingenjör, spårstödsingenjör.
- FoU: avdelningschef/FoU-verksamhet, FoU-ingenjör.
- Ledning: teknisk direktör, teknisk projektledare.
Kursuppdelning
Föreläsningar, fallstudier, teamarbete projekt och ledning.
Behörighet
Detta program är öppet för alla utländska och franska studenter som har en magisterexamen (helst inom vetenskapliga områden, business master kan också gälla). Sökande som styrker tre års yrkeserfarenhet bör ha genomfört fyra års studier inom ingenjörsvetenskap (Master Level ot Advanced Bachelor). Sökande bör ha engelska språkkunskaper (TOEFL iBT: 91, TOEIC: 850 eller IELTS: 6,5).
Kursplan
- 480 timmars akademiska kurser (september till februari).
- 6 månaders minimum av intern operativ utbildning följt av ett professionellt examensarbete (mars till augusti).
Färdigheter som förvärvats under denna postmasterexamen
- Identifiera de olika kategorierna, racerbanorna och reglerna inom motorsport.
- Använd sensorer, analysera signaler, videoavbildning, använd chassi- eller motordatainsamlingsanalysmetoder, justera ett chassi eller en motor, ge rekommendationer.
- Identifiera racerfordonsarkitektur, göra och analysera dimensioneringsberäkningar, pilotera och analysera mekaniska tester, föreslå nya lösningar, optimera en struktur, lära känna "nya" material.
- Definiera aerodynamiska principer, identifiera aerodynamiska fenomen, genomföra och analysera vindtunneltester, använda CFD för analys, organisera spårförsök.
- Identifiera arkitekturen hos en förbränningsmotor, en el-, hybrid- och vätgasmotor.
- Analysera växellådsteknik.
- Identifiera material som används i däck, analysera däckbeteende, analysera däckens påverkan på prestanda.
- Analysera pilotbeteende, identifiera spårsäkerhet.
- Hantera projekt, skriva rapporter, kommunicera och tala offentligt.