Fortsättningsprogram: Fashion Product Management
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 6 400
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
19 Jan 2025
Introduktion
Postgraduate in Fashion Product Management ger en strategisk bild av hur modeprodukter fungerar, med tanke på ett varumärkes positionering och värderingar, för att optimera sina kollektioner hela vägen från början till det ögonblick de når konsumenten.
I detta mycket konkurrensutsatta sammanhang främjar forskarutbildningen en förståelse för produktionsprocesser (effektiv ledning och organisation), marknadsföringsstrategier och kommunikation, samt inspirationsmekanismer och förmågan att utveckla trender ur ett kreativt och kulturellt perspektiv.
Programmet skapar en balans mellan den analytiska sidan och den kreativa sidan och ger kunskap om varje funktionsområde som modeproduktchefen förväntas interagera med (detaljhandel, visuell, konstnärlig riktning, kommunikation) för att uppmuntra en 360°-strategi.
Idealiska studenter
Student profil
- Modedesigners som vill skaffa sig kunskap om samordning och produkthantering.
- Produktchefer som vill utöka sin kunskap om produktutveckling.
- Marknadsförare som vill få en fördjupad kunskap om modeprodukter.
- Kommunikationspersonal som vill få en fördjupad kunskap om produkter och produktionsprocesser för att effektivisera sina kampanjer.
- Yrkesverksamma inom modeföretag som vill få en fördjupad kunskap om allt som rör produkter och kollektioner och deras integration med andra avdelningar.
- Personalpersonal som vill förstå hur alla avdelningar relaterade till en modeprodukt fungerar inom en organisation.
Antagningar
Galleri
Läroplan
Metodik
Presentationen av innehållet kommer att delas upp i klasser, moduler och övningar som efterliknar processen och hanteringen av ett professionellt modeprojekt. Kursen kommer därför att organiseras i olika typer av klasser: teoretiska klasser, fallstudier, workshops, föredrag av professionella, projekt och slutprojekt.
Undervisningsprogram
- Modesystemet
- Kritisk modehistoria
- Trend analys
- Art Direction för modekampanjer
- Marknad, segmentering och positionering
- Strategisk marknadsföring
- Produktstrategi
- Effektivitetsanalys
- Stilkoder
- Branding
- Varumärke och produkt
- Lyx
- Modedesignern
- Snabbt mode och trender
- Produktprocesser
- Produkt Mystery Shopping
- Definition av stil
- Strategiskt produktprojekt
- Slutprojekt
Programresultat
Mål
- Arbeta med varumärkesanalysverktyg för att bygga varumärket genom produkten.
- Betona vikten av samarbete mellan design-, marknadsförings-, försäljnings- och produktionsteam för att genomföra den strategi som har definierats.
- Introducera de viktigaste typerna av leverantörer, material, outsourcing och logistik som omger en modeprodukt.
- Analysera trender och art direction för att fokusera samlingarna från det kreativa, konceptuella och stilistiska synvinkeln.
- Definiera strukturen, bredd, och djup av samlingar genom att analysera försäljning, konkurrens, och trender för att utveckla en samling med optimalt slutvärde, tid, och kostnader.
- Analysera djupgående produktsortimentet och dess effektivitet vid POS med hjälp av produktchefernas arbete.
- Ge kunskap om konsumentanalys, tävlingsstudier, teamledning, schemaläggning och projektutveckling som bygger på designtänkande metodik.
- Förstå graden av engagemang för var och en av spelarna (design, produkt, marknadsföring och kommunikation) i framgången för samlingen.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
- Integrerade design- och produktavdelningar eller oberoende studior.
- Marknadsavdelningar.
- Produktutveckling.
- Avdelningen för produkthantering.
- Marknadsföring av produkter.
- Inköp och leverantörshantering.
- Kvalitetskontroll.
- Entreprenör med eget företag.