Kurs i Introduktion till Design - Vårterminen
IED – Istituto Europeo di Design Florence
Nyckelinformation
Campus läge
Florence, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 8 100 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
04 Mar 2025
* anmälningsavgift 2.000 € + kursavgift 6.100 €
Introduktion
Inredningsdesign är praxis för rymdplanering och design av interiörutrymmen i hem och byggnader. Det handlar om att skapa planritningar, möbellayouter och utforma utseendet på ett utrymme. Inredningen inkluderar också specifikationerna för möbler, inventarier och ytbehandlingar och samordnar deras installation.
Genom vårterminen Introduktion till Design upplever du designmetoden, lär dig att designa interiörytor för bostadsbruk, från analys av inhemska utrymmen och utveckling av det ursprungliga konceptet, till 2D-uppfattningen och upp till realiseringen av modeller så att definiera idén och kontrollera dess validitet.
Schema
Lektioner går från måndag till fredag morgon och / eller eftermiddag.
Nivå och förutsättningar
Kursen är perfekt för nybörjare med ett stort intresse för ämnet. Studenter direkt från gymnasiet eller mogna elever som är redo för en karriärförändring.
Metodik och struktur
Denna kurs kommer att grundlägga dig i grunderna för inredning. Under din studie kommer du att utforska material, ytbehandlingar, fysisk planering och konstruktionstekniker för en rad bostadsprojekt för att kreativt presentera ditt arbete med den senaste branschmjukvaran inklusive AutoCAD 2D, Photoshop och Illustrator.
De 17 undervisningsveckorna som inkluderar en strategisk kombination av teoretiska lektioner, fallstudier och workshops med branschpersonal gör att du kan få en solid grund i de teoretiska aspekterna av design, och genom värdefulla praktiska projekt får du också praktisk kunskap. Dessa utbildningsaktiviteter gör att du kan bekanta dig med den grundläggande tekniska utrustningen samt förvärva en adekvat designmetodik och en gedigen kulturell förberedelse
Samtidigt som du arbetar med ditt slutprojekt, upplever du faserna i designmetoden med beaktande av ekonomiska och produktionsegenskaper.
För varje enskilt ämne tar du en tentamen och i slutet av programmet presenterar du ditt slutliga arbete så att du kan visa de uppnådda kunskaper och färdigheter.
Studieplan
Designhistoria 1
Studiet av designhistoria börjar konventionellt från slutet av 1800-talet, när de sociala, teknologiska och industriella faktorerna tillåter serietillverkning. Kursen analyserar de viktigaste italienska och internationella rörelserna i designkulturen, syntetiserar utvecklingen av typologiska och formella arketyper och utvecklingen av byggnadstekniker och funktionalitet.
Studenterna lär sig den historiska utvecklingen av västerländsk arkitektur, från den industriella revolutionen till samtida scenariot, och fokuserar på projektfilosofi hos de viktigaste företrädarna för den moderna rörelsen och analyserar de viktigaste verk som markerade designhistorien.
Teknisk ritning: Autocad 2D
Denna kurs låter dig utveckla grundläggande tekniska ritningsförmågor samt 2D-designfärdigheter. Kursen fortsätter sedan med att studera illustrationen av byggstenarna: grunden, murverket och golven och grafiska tekniker som används för inredning, komponenter, dekorationer och tekniska tillbehör. Du lär dig att använda mjukvaruprogram som gör att du kan genomföra 2D-projekt av objekt och arkitekturer för att kontrollera deras dimensioner och sammansättning innan du ritar projektet och producerar de tekniska ritningarna i UNI-format som ska levereras till kunden.
Modelleringsteknik 1
Kursen ger teoretiska och praktiska verktyg för att skapa visuella och uttrycksfulla modeller, med de mest lämpliga materialen enligt designskalan och projektets specifika egenskaper. Med 3D-vyn kan du definiera idén och kontrollera dess giltighet, med beaktande av fysiska lagar och tekniker. Genom laboratorier bygger du modeller med enkla material som möjliggör snabba korrigeringar. Korrekt kunskap om verktygen och noggrann detaljrikedom möjliggör utveckling av förfinade modeller för projektpresentationen för kunden.
Materialtyp 1
Kursen fokuserar på att analysera hur material beter sig: kunskap av avgörande betydelse för att översätta en idé till skapandet och utnyttja de olika materialens uttrycksfulla potential, både traditionellt och experimentellt. Kursen behandlar detta ämne ur två relaterade synpunkter: en teknisk och vetenskaplig, den andra fokuserad på teknikens historia. Teoretiska lektioner är avsedda att undersöka materialets fysiska och morfologiska egenskaper, samt verifiera den teknik som används för att omvandla dem och de industriella och hantverksprocesser som används för att arbeta med dem. Kursen behandlar alla komponenter i en byggnads struktur, studerar alla naturliga och konstgjorda material som används för att definiera en interiör, med ett särskilt fokus på deras utseende och tekniska prestanda. Uppmärksamhet ägnas sedan åt att designa ett badrum för hemmet och alla relaterade hårdvarubeslag.
Grafisk design: Photoshop och Illustrator
Kursen lär ut grafisk programvara, Photoshop och Illustrator, som huvudverktyget för att representera och kommunicera ett projekt. Programmet introducerar dig till grunderna i den digitala världen och ger grundläggande kunskaper och grundläggande föreställningar om grafisk design och bildbehandling.
Grafisk komposition underlättar uttryck för en idé och gör det möjligt att skapa rätt relation mellan digitala verktyg och visuell uppfattning; dessutom underlättar den grafiska designen utveckling av koncept, tvådimensionell bildhantering och redigering av innehåll.
Introduktion till marknadsföring
Kursen tittar på den roll som marknadsföring spelar för att definiera produktstrategi och dess relation till design. Det utvecklar begreppet marknad, som behandlas som en samling segment och som en plats där konkurrensen sker mellan företag, vilket leder till behovet av marknadsundersökningar. Du lär dig de metoder som används för att bedriva positioneringsforskning i syfte att anta en strategisk strategi för varumärkes- och produktvärde. Kursen utforskar målkonceptet, det vill säga konsumenten och / eller den person som utlöser köpprocessen och därmed påverkar marknaden. Slutligen hanterar den marknadsföringsmixen, studerar hur produkten relaterar till priset och så till marknaden för att definiera alla marknadsförings- och reklamaktiviteter som är nödvändiga för en framgångsrik produkt.
Design 1
Kursen möter metodens utveckling av ett projekt, med utgångspunkt från analysen av den korta och går vidare till forskningsfasen. Under kursen arbetar du med ett koncept av inredningsrum, från analys av ett privat hus, rummets fördelning och funktionalitet, för att slutföra designen på utvecklingen av inhemska utrymmen, utformade för olika levnadsmål. Kursen gör det möjligt för dig att förstå förhållandet mellan människor och hemmets rymd och hur sammansättningen av en miljö påverkar människors psykofysiska perceptioner och sensoriska svar.
Galleri
Stipendier och finansiering
Läs gärna mer på vår hemsida: