Keystone logo
IED – Istituto Europeo di Design Madrid

IED – Istituto Europeo di Design Madrid

IED – Istituto Europeo di Design Madrid

Introduktion

Innovativa proffs för stads- och inhemska livsmiljöer.

Århundraden av delade influenser har markerat de historiska och kulturella förbindelserna mellan Italien och Spanien. Vi minns den spanska dominansen över Milano, som varade i nästan två århundraden, och det i södra Italien. På ett sätt, beslutet att Spanien skulle vara det första landet utanför Italien som var värd för IED-campus kom helt naturligt.

I denna stad, en av de viktigaste i världen och en korsning av europeiska och latinamerikanska kulturer, utvecklar IED sin undervisning i design inom sina traditionella områden (Design , Mode, Visual Arts and Communication), samtidigt som man implementerar innovativa områden för att utbilda yrkesverksamma som kan utforma interaktioner, tjänster och system som sätter fokus på individen. Dessa är yrkesverksamma som är medvetna om samtida frågor som kan utforma enligt miljö, etisk-social, ekonomisk, och politiska krav.

Design

I åratal, våra studenter har utmärkat sig professionellt, närande både fenomenet Made in Italy och produktion i sina ursprungsländer med sin kreativitet och kompetens.

IED Design är skolans konkreta och fullständiga svar på de otaliga och diversifierade kraven i den professionella designgemenskapen.

Dessa dagar, design är en avgörande beståndsdel inom alla produktionsområden, bidragande innehåll, lexica, uttryckskoder och form, och tekniska och funktionella aspekter. Gatumöbler, modeaccessoarer, bilar, och IT-hårdvara är bara några av de områden där uppskattningen av designens värde har skjutit upp de senaste åren.

Designern är per definition en innovatör av former och funktioner, en tolk och samtidigt en föregångare till framväxande estetiska linjer och av samtida funktionella krav. Kurserna på IED Design är skräddarsydda för att utveckla dessa gåvor, samtidigt som man gynnar förvärv av omfattande tekniska och designfärdigheter under workshops och många aktiva partnerskap med ledande industriella problem.

Mode

90 000 företag och 800 000 arbetstillfällen är den viktiga statistiken för det italienska modesystemet. Om vi relaterar dem per capita till landets befolkning, de översätts till en världsöverhöghet när det gäller kvalitet, kvantitet, och ekonomisk påverkan.

IED Fashion är ett komplett, uttömmande svar på de alltmer diversifierade och specialiserade utbildningskraven som uttrycks av modesystemet.

En komplett skola i sig, baserad på principen om korsbefruktning och fullständigheten av dess undervisningsmetoder som, i linje med IED-filosofin, kombinerar kunskap med know-how, teori med praktik.

Grundläggande för detta tillvägagångssätt är skolans förhållande till entreprenörer och yrkesverksamma som arbetar inom den italienska modebranschen, världens största koncentration av klädindustriister och annonsmaterial. Människorna som arbetar i denna bransch har uppnått framgång och internationell berömmelse som ett resultat av modesystemets förmåga att blanda en entreprenörsanda med kreativitet och uppfattning om innovation.

IED Fashion pekar vägen för sina elever att leva och känna denna känsla av mode, i en omfamnande helhet och i dess enskilda delar, som en interaktion mellan olika perspektiv och en kombination av olika yrkeskunskaper. Eftersom kurserna syftar till att utbilda de professionella profiler som är viktiga för branschen, dessa sträcker sig från de mer rent kreativa till de strategiska områdena, från organisatoriska till kommersiella aspekter, från marknadsföring till bild- och kommunikationsarbete.

Bildkonst

Bilderna och ljuden, som är inskrivna i våra liv förmedlar värderingar och betydelser som hänför sig till mycket olika delar av produktionssystemet, såsom mode, produktdesign, alla olika områden inom industriell produktion där den tillämpas, och kultur och politik.

IED Visual Arts är det kreativa labbet där man kan lära sig om instrumenten, det specifika språket och uttrycken, nya tekniker, och den teknik som behövs för att utveckla ett visuellt kommunikationsprojekt.

Vi lever i en värld där bilder och ljud genomsyrar vår dagliga existens och är de primära fordon vi använder för att överföra värden och betydelse av våra idéer och produkter, som mellan dem är så olika, såsom mode, design, olika typer av industriell produktion, och reklam; men också kulturella, politiska och sociala områden.

Hur ett koncept eller projekt ”presenteras” betraktas inte längre som ett tillbehör. Det bestämmer och bidrar väsentligt till framgången för kommunikationen av ett meddelande.

Att veta hur man arbetar i denna miljö med professionalism och kompetens innebär att du har en eklektisk och varierad kulturell bakgrund, baserad på en djup förståelse av både de social-kulturella aspekterna av situationen, liksom den nya informationstekniken som ständigt förändrar rollen för bilderna och ljudet av kommunikationen i sig.

Idag designar och producerar man inom multimediasystemet, men multimedia måste övervägas ur två synvinklar; den impulsiva och ständiga förändringen av digital teknik, och samtidigt samexistensen av andra typer av media som kräver andra färdigheter och kreativa kompetenser.

Kurserna som erbjuds i IED Visual Arts är en källa till fortsatt stolthet och gör denna skola unik i panorama över italienska utbildningsprogram. De kontinuerliga tekniska uppdateringarna som eleverna har tillgång till, efter en lång och historisk tradition, gör denna skola till ett forskningslaboratorium där man kan experimentera för att utveckla högre kreativa färdigheter, både i förhållande till programmets innehåll, såväl som språket, och därmed hjälpa till att bilda och kvalificera sina studenter och förbereda dem för dagens arbetsmarknad.

Kommunikation

Italiensk spetskompetens inom design och ädla hantverk kommer att kräva fler och fler entreprenörer och chefer med en proaktiv inställning till lokal produktion

IED Communication är den första IED-plattformen som ägnas åt utbildning i hantering av kreativitet i affärsprocesser.

Den föreslår en alternativ modell till de traditionella skolorna för ekonomi, kommersiella studier, och kommunikation, som främst koncentrerar sig på behoven av kreativitet och konstnärliga känslor som Italien är så känt för över hela världen.

IED kommunikationsområde föreslår ledarutbildning där ”designtänkande” är det vanliga temat. Detta kreativa tillvägagångssätt, typiskt i designvärlden, förutser förvaltningen och ekonomiska aspekterna av alla företag och som är en naturlig del av någon affärsstudieupplevelse.

Målet med skolan är att utbilda en chef som kommer att kunna främja och hantera, som en del av ledningsgruppen i ett kreativt eller mer traditionellt företag, utvecklingsprocessen för nya produkter och tjänster och ta en ledande strategisk roll. I detta avseende representerar denna studieväg en utveckling i den traditionella figuren av en designchef, som syftar till att bredda sin kompetens när det gäller strategi, tjänster, ledning och marknadsföring.

Alla kurser som erbjuds av IED kommunikationsområdet är starkt anpassade till teman för hållbar utveckling, både ur miljömässig och social synvinkel: kurserna är utformade med temat hållbarhet som finns i alla aspekter av utbildningsprocessen, så att bortsett från att ha gemensamt bara principerna för vad som är rätt och nödvändigt, det utgör faktiskt en integrerad del av den totala identiteten för IED-kommunikationsområdet.

Campus funktioner

    Stipendier och finansiering

    bds

    Platser

    • Madrid

      C/ Flor Alta 8 28004 , , Madrid

    Frågor