
Sommarkurs in
Sommarkurs i digital strategi och sociala medier IED – Istituto Europeo di Design Madrid

Introduktion
Detta program undervisas på spanska
Den digitala strategin och Social Media Summer Course är uppdelad i två delar, var och en varar i två veckor.
Kursmål:
- att förvärva en djup förståelse för det arbete som utförs av en strategisk planerare och social media manager.
- att lära sig att utveckla en social media-strategi för alla märken eller institutioner.
- att lära sig att använda de nödvändiga verktygen för att skapa ett varumärkesmeddelande i sociala nätverk och att övervaka befintliga anmärkningar och samtal.
- att gräva i befintliga kanaler och att lära sig om regler och professionell deontologi.
Sociala nätverk har förvandlats till den plats där varumärken interagerar med sina målkunder och representerar en stor möjlighet att delta i kundens liv. Företag har därför assimilerat sociala medier i sin globala kommunikationsstrategi. En Social Media Manager är talesman för ett varumärke för internet, och borde vara en erfaren kommunikationsekspert som kan bygga innehåll och hantera samhällen. Han bör vara skicklig i sociala medier och skicklig till att övervaka webbreaktioner, genom specifika verktyg som gör att han kan undersöka information som han kan vidarebefordra till kommunikations- och marknadschefer. Program: Web 2.0 och sociala nätverk. Hur man utformar en strategi för sociala medier. Övervakning: analysverktyg och rapporter. Sociala nätverk: Tuenti, Twitter, LinkedIn. Användargenererade innehållsplattformar: YouTube, Flickr. Företagens bloggar. Varumärkesgenererande, berättande. SEO och SEM. Geolokalisering och rörlighet. Online rykte. Hur man mäter ROI och ROR. Slutprojekt.
Metodik:
Den didaktiska metodiken som utvecklats under hela kursen bygger huvudsakligen på: 1. Föreläsningar av viktiga yrkesverksamma inom området. 2. Fallstudier. 3. Praktiska aktiviteter. 4. Slutlig presentation av projekt, övervakad av en professionell jury. Kursen hålls på engelska