Specialisering i Supply Chain Management
ITESO - Universidad Jesuita de Guadalajara
Nyckelinformation
Campus läge
Tlaquepaque, Mexiko
språk
Spanska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
12 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* kontakta oss för att få information om terminsavgiften för det program du är intresserad av
Introduktion
I allians med Supply and Value Chain Center, Quinlan School of Business, vid Loyola University Chicago.
Denna specialisering är för dig
- Om du är professionell inom driftledning och kvalitetskontroll, lagerhållning, internationell logistik och / eller du driver ett företag inom tillverkning, tjänsteleverans eller import och export.
- Om du är ansvarig för kostnadsoptimering och ekonomi relaterat till ditt företags verksamhet.
- Om du arbetar med leverantörsutveckling, logistik, transport, distribution eller tullhantering.
- Om du samordnar proffs inom produktion och industri.
Graduate profil
Kandidater från denna specialisering formulerar, implementerar och direktstrategier som tillämpas på Supply Chain Management; de kännetecknas av en stark teknisk grund som stöder och motiverar beslutsfattande för optimering och förbättring av leveranskedjan. De utvecklar också ett tillvägagångssätt som kan leda till framtida integrering av grön logistik i deras organisations affärsmodell.
Anledningar till att studera vid ITESO
- Du går med i ett tvåspråkigt internationellt program i allians med Quinlan School of Business vid Loyola University Chicago; du kan göra en del av programmet på Loyola och få ett diplom genom att delta i en kort studieresa till Chicago, som inkluderar besök hos företag med enastående kapacitet för supply chain management.
- Du kommer att tillhöra ett program där en grön logistikstrategi är en grundläggande princip i alla kurser, med ett engagemang för rättvisa i kommersiella relationer och den så kallade "triple bottom line": en hållbar balans mellan sociala, miljömässiga och ekonomiska mål .
Utbildningsmodell
ITESO: s examensprogram återspeglar institutionens särskilda tillvägagångssätt för avancerad produktion av kunskap och lärande. Det är ett idealiskt scenario för formulering av olika kompetensområden och perspektiv som tillgodoser de sociala och tekniska behoven i vårt samhälle och stärker de olika yrkena. Det är ett pågående arbete av studenter, professorer och många aktörer och institutioner att upprätthålla en akademisk konversation som ifrågasätter reduktionism av vissa tekniskt-vetenskapliga perspektiv.
ITESO-examensprogram centrerar sin inlärningsprocess kring studenter som huvudaktörer. Med sin personliga autonomi och värdighet som utgångspunkt tar studenterna den dubbla rollen som agenter och mottagare av utbildningsarbete, kompletterat med deras interaktion med kamrater och programfakulteten.
ITESO: s forskarutbildningar överensstämmer successivt med sociala behov och institutionella inriktningar, i ett försök att ta itu med de specifika utmaningarna med lokal / global utveckling i syfte att främja socialt ansvar och sammanhållning, samt ett engagemang för de mest disponerade samhällssektorerna. Programmet och dess akademiker förväntas ha en inverkan på vårt sociala, vetenskapliga och akademiska sammanhang.
Våra forskarutbildningar uppnår excellens när det gäller att bilda studenter genom att utveckla specifika och tvärvetenskapliga kompetenser, stödda av komplext och kritiskt tänkande, reflexiv praxis, debatt, manifestation av kunskap och livslång ackumulerad social och yrkeserfarenhet samt konstruktion av solidaritet.
Fälten för akademisk produktion - främst våra institutionella program inom forskning och intervention - bygger på organiserade metoder inom interna nätverk av grundläggande akademiska enheter, avdelningar eller centra. De verkar också i externa eller interinstitutionella nätverk som ITESO har byggt genom åren, så att studenter och professorer kan samarbeta och optimera resurserna för kontextuell och tillämpad kunskap.
Våra forskarutbildningar producerar innovativ, kreativ och kritisk kunskap. I denna mening är innovation tänkt som implementering av nya alternativ för att lösa befintliga problem. Tillämpningarna av sådan kunskap tjänar till att erkänna och lösa socioekonomiska, vetenskapliga, tekniska och kulturella dynamik och krav och sprids genom bland annat publikationer, utveckling av prototyp, system, patent, sociala applikationer och interventioner.
Studieplan
Du kommer att arbeta med både mexikanska och internationella professorer, som alla ger klassrummet omfattande erfarenhet inom det professionella området supply chain management. Du får också chansen att nätverka med proffs och chefer inom området.
Du kommer att utveckla ett praktiskt ingripande projekt för att förbättra effektiviteten i försörjningskedjeprocesserna i ett verkligt företag, eller så kan du välja att arbeta på en professionell driftssimulator med internationell programvara för att utöva supply chain management.
När du har tagit din examen i specialiseringen inom supply chain management kommer du att kunna ompröva dina poäng och tillämpa dem på en magisterexamen vid ITESOs Business School genom att studera i ytterligare ett år.
Grundläggande
4 obligatoriska kurser
- Drift, leverans och lagerstyrning
- Ekonomi och kostnader i försörjningskedjan
- Hållbar Supply Chain Management (Green Logistics)
- International Logistics
Valfria
Välj en kurs
- Strategi och affärsmodeller
- Företagsekonomi
- Kvalitetsteknik och ledning
- Internationell marknadsföring
Forskning, utveckling och innovation
för att få din examen: två obligatoriska RDI-seminarier
- RD&I I: Forskning, utveckling och innovation I
- RD&I II: Forskning, utveckling och innovation II
Totalt fem 8-poängs kurser plus två 4-poängs forsknings-, utvecklings- och undersökningsseminarier, totalt 48 poäng under ett studieår.
Kurserna i Studieplanen är föremål för fortlöpande granskning och det kan komma att ändras i termer av deras ordning eller innehåll.
Erkännande av studiernas officiella giltighet (RVOE, i dess initialer på spanska) enligt vad som anges i ministeravtal nr 15018 med ministeriet för offentlig utbildning (SEP), publicerat i federationens officiella tidning den 29 november 1976. Klassrumsmodalitet .