Avancerad strategisk upphandling
London Business Training & Consulting
Nyckelinformation
Campus läge
London, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 Veckor
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Översikt
Att börja med upphandling eller fräscha upp dina upphandlingsfärdigheter efter ett uppehåll innebär att ta tag i ämnets "väsentligheter". Den här kursen är idealisk för det ändamålet. Kursen undersöker hur företagsupphandlingar går till – oftast på konkurrenskraftig grund, men ibland genom att lägga direktorder hos en leverantör. Kursen tar upp fördelar och nackdelar med konkurrenskraftig upphandling och tittar på vem som gör vad och när de gör det. Den kommer också att gå igenom de viktigaste stegen i upphandlingsprocessen och undersöka exempel på upphandlingsdokument, såsom kravförklaringen (även känd som arbetsomfattningen).
Procurement Excellence är mer än bara att driva en process. Färdigheter i att hantera kollegor, potentiella leverantörer och högre ledning är alla nödvändiga. Men den kanske viktigaste ingrediensen är att utöva omdöme. Upphandling handlar om att fatta beslut och det kan vara svårt. En bra inköpschef måste kunna sätta personliga preferenser åt sidan för vissa leverantörer och verka transparent men på ett sådant sätt att organisationen han arbetar för gör rätt val. Dessa val baseras på en korrekt definition av behov och en bedömning av hur dessa behov kan tillgodoses och av vem. Den här kursen utforskar dessa frågor på ett omfattande sätt.
Ledningen av själva upphandlingsfunktionen – till skillnad från upphandlingspersonalens ledning av entreprenörer och leverantörer – kan göra skillnaden mellan att ha ett rent administrativt, internt tjänsteleverantörsteam som verkar i bakgrunden, eller en strategiskt viktig funktion som kan hjälpa till att forma företagets framgång. Om inköpschefen är en chef i mellanklassen kanske han eller hon inte har verkställande direktörens öra. Men om företaget har en Chief Procurement Officer i "C Suite" som arbetar tillsammans med sina kamrater från Finance, Operations och Technology, då är det rimligt att anta att upphandling ses som nyckeln till att leverera företagsstrategin. Den här kursen tittar på dess aspekter när de är mest inflytelserika och värdeskapande.
Kursen inkluderar också platsbesök till organisationer som är relevanta för kursen så att delegaterna kan utveckla en förståelse för hur deras samtida fungerar i den verkliga världen.
Kursen kommer att avslutas med en sammanfattning av de viktigaste läropunkterna, följt av en handlingsplaneringsövning i syfte att tillämpa de förvärvade kunskaperna och färdigheterna omedelbart efter att du återvänder till arbetet. Stöd efter kursen finns också tillgängligt i samband med genomförandet av din handlingsplan, upp till sex (6) månader efter avslutad kurs.
Dagordning
Grunderna för upphandling
- Upphandlingsfunktionens roll
- Materialbehovsplanering
- Offentlig upphandling och privat upphandling jämfört
Globala upphandlingsprocesser
- Konkurrenskraftiga och icke-konkurrenskraftiga inköp
- Anbuds- och anbudsunderlag
- Hantera en öppen och transparent process
- Att undvika misstag som kan avbryta upphandlingen
Inköpskälla
- Att skriva kravförklaringen/Arbetets omfattning
- Leverantörsförsörjning
- Arbetar med godkända leverantörer
- Prekvalificering
- Höjdpunkter i anbudsutvärderingen
Besök
- Industribesök hos en relevant organisation.
- En inblick i företagens interna arbete.
- En möjlighet att lära sig genom interaktion med yrkesverksamma.
Upphandlingens stöd till organisationen
- Gränssnittet mellan Supply Chain Management och inköp
- Konkurrenskraftiga upphandlingsalternativ
- Definiera affärsbehov (ingångar, utgångar och resultat)
Utvärdera leverantörer och deras bud
- Teknisk utvärdering av anbudsplanering och genomförande
- Kommersiell utvärdering av bud-planering och genomförande
- Hållbar upphandling
Förhandlar fram det bästa erbjudandet
- Verktyg och tekniker för kontraktsförhandling
- Hantera kontraktstilldelning
- Hantera invändningar från förlorade anbudsgivare
Besök
- Industribesök hos en relevant organisation.
- En inblick i företagens interna arbete.
- En möjlighet att lära sig genom interaktion med yrkesverksamma.
Upphandling och affärsstrategi
- Utvecklingsvägen för upphandling från transaktions- till värdekedjehantering
- Upphandling Organisation, struktur och arbetsfunktioner
Hantera upphandlingsrisk
- Vilka risker bör man ta hänsyn till vid upphandling?
- En process för att identifiera, analysera och reagera på prioriterade risker
- Viktiga risker i försörjningskedjan – fallstudie
- Hur man hanterar risker som blir verklighet
Upphandling – Prestationsmätning och styrning
- Fördelar med att mäta prestanda för upphandling
- Bedöma inköpseffektivitet och inköpseffektivitet
- KPI:er för att mäta prestanda
- Informationssystem för inköp
Kursrecension
- Sammanfattning och sammanfattning av viktiga lärandemål
- Handlingsplanering
Målgrupp
Denna kurs är lämplig för:
- Inköpsansvariga, analytiker och chefer.
- Kontraktsingenjörer och analytiker.
- Kvantitetsmätare
- Kommersiella rådgivare
- Medlemmar i inköpsteamet
- Generaldirektörer
- Chefer med uppdrag att hantera kontrakt.
- Kontraktsadministratörer
- Alla som önskar ha god förståelse för och engagemang i inköpsaktiviteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kommer du att ha:
- ett utmärkt grepp om det väsentliga i upphandlingsprocesser och motiveringen för att anta ett tillvägagångssätt kontra ett annat. Detta kommer att inkludera:
- välja den bästa upphandlingsstrategin för din transaktion, i den offentliga eller privata sektorn.
- skriva kravförklaringen / arbetsomfattningen.
- lära sig att attrahera potentiella leverantörer, förkvalificera dem för lämplighet och göra ett urval.
- arbeta med anbud och anbudsunderlag.
- Funderat på "Hur ser bra upphandling ut".
- Förstått valen av tillgängliga upphandlingsmetoder en given situation.
- Lärde sig hur man genomför en utvärdering av förslag från leverantörer på ett rättvist och transparent sätt.
- Tränade på förhandlingsförmåga.
- Förstått nyckelfrågorna kring hållbarhet vid inköp.
- Lärde sig om värdet upphandling kan tillföra för att leverera företagsstrategin.
- Funderat på hur man strukturerar upphandlingsfunktionen, för att göra den största skillnaden inom organisationer.
- Förvärvade färdigheter inom viktiga upphandlingsaktiviteter, såsom värdekedjeanalys, inköpsportföljförvaltning och kategorihantering.
- Övade tekniker för att benchmarka inköpsteamets prestanda.
- Utvecklat praktiskt perspektiv på samtida arbetsmetoder inom ditt område.
- Utarbetade en handlingsplan som ska implementeras på din arbetsplats med hjälp av de kunskaper och färdigheter som förvärvats genom kursen.