
Kurs in
Kurs i nytt hållbart mode Milano Fashion Institute

Introduktion
Nytt hållbart mode
INNOVATIVA AFFÄRSMODELLER GENOM HÅLLBARHET. FÖR MORGONDAGENS FÖRÄNDRINGSSKAPARE
Vad är en hållbar produkt? Hur skapar du ett verkligt hållbart modemärke? Från teknik, till livscykeldesign, till de nya hoten mellan ”gröntvätt” och ”ultrasnabbt mode”, utforma framtidens mode och värderingar. Hållbarhet omformar spelreglerna för modebranschen. Det är innovation mot nya affärsmodeller och designprocesser som kombinerar etik och estetik i värdekedjan. Numera har företag initierat nya hållbara och samtida affärsmodeller som svarar mot kommande generationers behov. Från planering av öppenhet, till de nya utmaningarna med& mångfaldsintegration, upp till att skapa gemensamt värde: nya färdigheter för morgondagens yrkesverksamma och förändringsskapare.
Viktiga fakta
Slutet av anmälan: 23 juni, 2023
Föreläsningar start: 3 juli, 2023
Föreläsningarnas slut: 28 juli, 2023
Varaktighet: 4 veckor, 120 timmar.
Frekvens: 80% av de totala klasserna är det minsta som krävs för att få certifikatet
Plats: Milano, Campus Kursens MFI
värde: 2.600€
En minskning av det ekonomiska värdet som motsvarar 20% för studenter och alumner MFI tillhandahålls, medan platserna varar.
Kurs Beskrivning
Den korta kursen ”Nytt hållbart mode” syftar till att dela med deltagarna den mest uppdaterade informationen och intressanta exempel på innovativa affärsmodeller inom& modelyx. Kursen fokuserar på drivkraften för hållbarhet för att skapa delat värde. Att skapa ett gemensamt värde på mode innebär att kunna tillgodose behoven hos många intressenter: miljö, samhälle, institutioner, konst, kultur, territorium och konsumenter. Ett ansvarsfullt modeföretag har redan påbörjat den långa och komplexa resan att integrera etik och estetik i värdekedjan, i ständig balans med alla intressenter. Här är några av de nyckelord som kommer att leda vägen inom modeansvarig innovation och som kommer att utforskas under föreläsningarna, klassdiskussioner och företagsbesök: cirkulär ekonomi, återvinning, upcycling, prosumer-skapande, öppen källkod, crowdfunding, wearable-teknik, online-offline integration, transmedia-berättande, B-företag och öppen innovation bland andra.
Antagningar
Läroplan
Undervisningsmodell
Undervisningsmodellen är sammansatt enligt följande:
- I klassrummet föreläsningar
- Fallstudier
- Företagsbesök
- Projekt fungerar
- Sessioner med karriärorientering och/eller recensioner om affärsidéer
Traditionella föreläsningar i klassrummet varvas med falldiskussioner, möten med chefer och andra företrädare för näringslivet, företagsbesök, i klassaktiviteter och projektarbeten. Karriärorientering kommer att ges till studenter som syftar till att arbeta i branschen; Återkopplingar till affärsidéerna kommer att delas med deltagare som är villiga att bli entreprenörer. I slutet av kursen MFI -certifikat till varje elev.
Programresultat
Utbildningsmål
Den korta kursen "New Sustainable Fashion", med stöd av Vogue Talents, syftar till att dela med deltagarna den mest uppdaterade informationen och intressanta exempel på innovativa affärsmodeller inom mode och lyx. Den korta kursen "New Sustainable Fashion" syftar också till:
- Förbereda deltagarna för att hantera komplexiteten av ansvar i modebranschen;
- Tillhandahålla konkreta verktyg för att lära sig hur och var man väljer innovativa fibrer inom mode, hur man bygger en ingrediens varumärkesstrategi inom hållbarhet hur man skapar och tillämpar några bra riktlinjer för ansvar, hur man strukturerar en bra hållbarhetsrapport, hur man strukturerar en bra affärsplan i hållbart mode;
- Dela inspirerande affärspraxis inom både massmarknads-, premium- och lyxsegment, för de olika affärsmodellerna
Galleri
Idealiska studenter
Varför gå den här kursen
Kursen lämpar sig väl för doktorander och utexaminerade studenter, unga chefer, yrkesverksamma och unga entreprenörer som är villiga att ta itu med ansvarsutmaningarna inom modebranschen. Mer specifikt är kursen uppbyggd kring de professionella figurerna av juniora varumärkeschefer, produktchefer, detaljhandelschefer, PR- och kommunikationschefer som syftar till att förstå potentialen för hållbarhet, framtida CSR-chefer och unga entreprenörer som vill lansera ett entreprenöriellt initiativ med hållbarhet i dess DNA.