
Masterdiplom in
Post Graduate Program i Marknadsundersökning (PGPMR) Northpoint Centre of Learning

Stipendier
Introduktion
Northpoint Centre of Learning
Programmet är utformat och genomfört i samarbete med Nielsen, världsledande inom global information och mätning, marknadsundersökningar, insikter och data om vad människor tittar på, lyssnar och köper. Marknadsundersökningen har till uppgift att ge ledningen relevant, korrekt, tillförlitlig, giltig och aktuell information. Konkurrenskraftig marknadsmiljö och de ständigt ökande kostnaderna för dåligt beslutsfattande kräver att marknadsundersökningar ger bra information. Ljudbeslut bygger inte bara på tarmens känsla, intuition eller till och med ren dömning. Marknadsföringsförvaltare gör många strategiska och taktiska beslut i processen för att identifiera och tillgodose kundernas behov. De fattar beslut om potentiella möjligheter, målmarknadsval, marknadssegmentering, planering och genomförande av marknadsföringsprogram, marknadsföring och kontroll. Dessa beslut är komplicerade av interaktioner mellan de kontrollerbara marknadsföringsvariablerna för produkt, prissättning, marknadsföring och distribution. Ytterligare komplikationer läggs till av okontrollerbara miljöfaktorer som allmänna ekonomiska förhållanden, teknik, offentlig politik och lagar, politisk miljö, konkurrens och sociala och kulturella förändringar. En annan faktor i denna blandning är konsumenternas komplexitet. Marknadsundersökning hjälper marknadschefen att koppla marknadsföringsvariablerna till miljön och konsumenterna. Det hjälper till att ta bort en del av osäkerheten genom att ge relevant information om marknadsföringsvariablerna, miljön och konsumenterna. I avsaknad av relevant information kan konsumenternas svar på marknadsföringsprogram inte förutsägas på ett tillförlitligt eller korrekt sätt. Northpoint Post Graduate Programme i Marknadsundersökning med vår medarbetare och branschledare Nielsen, utvecklar dig som en ansvarig chef och en insiktsexpert.
Kurshöjdpunkter:
- 11-månaders bostads-snabbspårsprogram
- Förutom marknadsundersökning omfattar kursen marknadsföring, företagsledning
- Omfattande hands-on-projekt under praktik med Nielsen och kundorganisationer Certifiering erbjuds efter avslutad kurs
- Placeringar med Nielsen vid ett startpaket med Rs 6 lakhs pa på framgångsrik avslutning av programmet *
- Minst 60% i varje modul, avhandlingsprojekt, samtliga praktikplatser under kursen, tillsammans med 90% närvaro på campus och praktikplatser, samt ingen rekord av disciplinär missuppfattning under kursens längd
behörighet
Kandidater från alla strömmar med minst 50% är berättigade att ansöka. Kandidater som framträder för det sista året Examensarbetet (läsåret 2017-18) kan också gälla. Goda poäng i konkurrenskraftiga undersökningar som CAT / CET eller motsvarande undersökningar kommer att vara en fördel. Även om arbetslivserfarenhet och CAT / CET-poäng inte är obligatoriska, kommer de att vara en fördel.
Valprocess
Korta kandidater kommer att krävas skriftligt prov på Nielsens kontor i Mumbai, Delhi, Chennai, Bangalore, Calcutta och Baroda. Om kandidaten rensar det skriftliga provet kommer han / hon att bli inbjuden till en gruppdiskussion och personlig intervju på Northpoint Campus, Khandala. Det skriftliga testet testar din matematiska, språkliga och analytiska förmåga.
Placeringskriterier
Studerande ges centrumhjälp med Nielsen om att uppfylla följande kriterier: Framgångsrikt genomförd kurs med minst 60% betyg i varje modul, avhandlingsprojekt och alla praktikplatser som erbjuds under kursen 90% närvaro samtidigt på campus och vid praktik Ingen rekord av något missförhållande / disciplinär problem Rensa den slutliga Nielsen urvalsprocessen Om något av ovanstående kriterier inte uppfylls, kommer Northpoint att dra tillbaka eventuella placeringshjälpmedel. När du väl valt, måste du acceptera det erbjudande Nielsen gjort till dig. Det är underförstått att en student som scorer mindre än 50% aggregatet efter att ha ansökt om kreditsystemet kommer att ha misslyckat programmet och kommer inte att utfärda ett slutföringsbevis.