
Kurs in
Etnografisk och vetenskaplig berättelse Vrije University - Summer & Winter graduate programs

Introduktion
Kursen erbjuder interaktion med kreativa skribenter, erfarna etnografer och antropologer samt flyktingar och praktiker.
Varför är berättelser viktiga för akademiker, vetenskapsmän och forskare? "Samlar" de bara historier, eller "berättar" de historier? Denna kurs tar en närmare titt på berättelser och berättande inom den akademiska ramen genom att introducera studenter till antropologiska metoder som etnografisk observation-deltagande och sensorisk etnografi (visuell, haptisk och auditiv). Kursen diskuterar med andra ord hur berättande och berättelselyssnande är metoder för vetenskaplig kommunikation med världen som studeras och analyseras. Kursen betonar etnografi, inte i form av att "studera" världen som en annanhet utan snarare att studenterna inbjuds att reflektera över sina egna positioner, hur deras bakgrund, sätt att se, känna och vara formar berättelser. Under kursen kommer studenterna att möta akademiker, aktivister, journalister och flyktingforskare som ska dela med sig av sina berättelser och studenterna kommer att lära sig av sitt berättande. Följaktligen genomför eleverna ett minifältarbete, tränar berättande och levererar en berättelseuppsats som sin sista inlämning.
Det är svårt att argumentera mot den enkla principen om 'berättelser spelar roll', men då är frågan hur man berättar etnografiska historier och uppmuntrar samhällsvetenskaperna att förbli trogna de som delar sina berättelser med oss. Vilken roll har etnografer, fältarbetare och berättelsesamlare i bildandet av berättelser? Hur kan vi experimentera med språk, bilder, fantasier och tankar för att berätta vetenskapligt giltiga historier? Vi spårar utmaningarna med etnografiskt berättande i den här kursen på tre nivåer:
- Vad är en berättelse? Vad berättar berättelser? Hur skriver vi dem?
- Vilka är metoder/tekniker/metoder för att samla in dem?
- Hur blir en berättare eller en sagosamlare en del av sin berättelse?