
Kurs in
Forskningsskapande: Kritik, vård och samarbete Vrije University - Summer & Winter graduate programs

Introduktion
Studenterna kommer att lära sig om ett förhållningssätt till forskning som engagerar konstnärliga uttryck, vetenskaplig undersökning, nyfikenhet och experimenterande.
Forskningsskapande är ett förhållningssätt till forskning som engagerar konstnärliga uttryck, vetenskaplig undersökning, nyfikenhet och experimenterande. I forskningsskapande är skapelseprocessen en integrerad del av forskningsprocessen. Detta innebär att forskningsämnen väljs ut och utforskas genom en skapandeprocess, såsom produktion av en film eller video, performance eller installation, ljudverk, zine eller multimediakonst/texter.
Forskningsskapande är viktigt inom en mängd olika områden, kulturinstitutioner och discipliner. Under de senaste åren har universiteten använt det för att stärka sina offentliga profiler och främja samhällsengagerade samarbeten. Med det sagt måste den ökande institutionaliseringen av forskningsskapande angripas kritiskt och placeras i ett bredare sammanhang av maktrelationer inom akademi, utbildning och forskning. Av denna anledning kommer forskningsskapande i denna kurs att utformas som en intervention och en inbjudan för forskare att tänja på disciplinära gränser, utmana för givet antaganden om vad akademiskt arbete innebär och överväga sätt att göra deras arbete mer hållbart, tillgängligt. , och lyhörda för frågor som rör social rättvisa.
Särskild uppmärksamhet kommer att ges till forskningsskapande projekt som kritiskt tar upp hur kön, sexualitet, ras, etnicitet, klass, ålder, religion, funktionshinder/förmåga och andra korsande kategorier av olikheter formar våra upplevelser av världen. Kursen kommer att para ihop läsbaserade diskussioner med exempel på forskningsskapande i praktiken och engagera sig i bredare diskussioner om metodik, engagerad vetenskap och etik. För detta ändamål kommer denna kurs att innehålla presentationer av forskare och praktiker från inom och utanför den akademiska världen.
Genom att förgrunda levda erfarenheter av forskningsskapande i praktiken syftar denna kurs till att belysa möjligheterna, såväl som fallgroparna, med forskningsskapande.