Läs den officiella beskrivningen

Collège des Médecines Douces du Québec grundades 1988 i Montreal. Högskolans mål var att ge en högkvalitativ utbildning i alternativ medicin som skulle främja en dialog mellan alternativ och konventionell medicin. AMCC insåg snabbt att distansutbildning skulle vara en stor tillgång för många av sina elever. Inledningsvis var kollegiet bara för franska talare, men engelska kurser erbjöds, från och med år 2000.

Idén om en pedagogisk struktur kom till liv i konsultverksamheten av två läkare (varav en var homeopat), en naturläkare och den egentliga högskoleledaren David Bentata, en akupunktör och erkänd medlem av Collège des Médecins du Québec 1988 (då känd som Corporation professionnelle des médecins du Québec). Vid den tiden var konsultverksamheten värd för praktikanter från andra skolor. Efterfrågan var stor i samband med att utveckla olika men kompletterande tillvägagångssätt.

Regeringen i Quebec och Office des Professions du Québec hade gått igenom en proposition (# 25) som gör akupunktur faller under kontrollen av Corporation professionnelle des médecins du Québec. Detta hände på 1980-talet, varefter tidens akupunktörer genomgick tentor. Under samma tid installerade Dolisos och Boiron laboratorier i Montreal. Det leder till den oöverträffade utvecklingen av homeopatisk medicin, praktiserad av utövare, inte medicinska läkare. Dessa utövare följde kurser i olika skolor och laboratorier i Quebec med passion. Grundaren och chef för kollegiet var en pionjär i att främja akupunktur redan i 1979 och homeopati redan i 1984.

På 1980-talet fanns naturopati, men mycket mer inkonsekvent; laboratorierna Robert et Fils var de första som tillhandahöll kvalitets naturprodukter. Det var emellertid inte förrän i slutet av 1990-talet att ett verkligt intresse för denna typ av praxis uppenbarades.

I början av år 1988 erbjöd högskolan en mångsidig utbildning i sina konsultrum, en helg i månaden i tre år. Lärarna behöll sin önskan om att vidarebefordra kvalitativ vetenskaplig kunskap som möjliggör sann kommunikation och samarbete med läkare. Detta var en legitim strävan efter att tre av de fyra lärarna var inblandade eller medlemmar av Collège des Médecins du Québec.

Distans utbildning

Tanken om distansutbildning kom när lärare erkände problemen med att upprätthålla ett kvalitetsprogram medan de bara träffade eleverna en helg i månaden. Med sådan begränsad mötetid kan väder, sjukdom och semester lätt störa en elevs framsteg. Distansutbildning skulle lösa dessa problem. Läroböcker och skriftliga material tillkom till alla kurser. Detta kompletterade de praktiska verkstäderna på högskolan. Dessa läroböcker ger också ett referensbibliotek för både studenter och lärare.

Snabbt visade sig distansundervisning att erbjuda många fördelar. Studenterna kunde hantera sin tid självständigt, dra nytta av fritid och utan bekymmer om resor. Workshops avslutade träningen.

När distansinlärning visat sig vara framgångsrik kunde kollegiet ta emot elever från något fransktalande land. Högskolan växte framgångsrikt i många år, inklusive öppningsgren i Schweiz.

1994 anpassade högskolan läroplanen till internationella utbildningsstandarder. Varje kurs genomgick omstrukturering, baserat på en 45 eller 90-timmarsmodell. Vi har också lagt till en kurs i anatomi-fysiologi, som blev en förutsättning för träning.

Bli en online-högskola

1997 lanserade högskolan sin första hemsida och online kurser. Dessa framsteg förbättrade våra studerandes pedagogiska erfarenhet. Kommunikation med handledare var snabbare, mer spontan och mer flytande. Under 2000-2001 översattes kurser till engelska, vilket lockade ett stort antal eskloptonstudenter från alla fem världsdelar.

Idag har kollegiet som både franska och engelsktalande studenter, övervakad av ett lag som alltid är tillgängligt för dem.

Grundläggande mål för våra program

Våra program uppfyller tre huvudmål i alternativ medicin.

  • Utbilda: Lär dig hälsosam livsstil och livskvalitet
  • Förhindra: Att lära sig att förebygga genom hälsosamma livsstilsprogram. Dessa är baserade på viktkontroll, kostbalans, korrigering av näringsbrister, avgiftning, vitalisering, övning, stresshantering etc.
  • Hälsa: Terapeutiska lösningar som erbjuds med hjälp av naturvårdsmetoder.

Viktiga färdigheter att utveckla

Distansutbildning är avsedd för vuxna. Det syftar till att bygga vissa färdigheter.

  • Autonomi: Möjlighet att fortsätta följa upp ny kunskap inom fältet genom hela utövarens karriär.
  • Kritiskt tänkande: Analys inom området för alternativa läkemedel.
  • Kreativitet: Att vara öppen för att lära sig nya färdigheter och idéer, och införliva dem i behandlingsplaner.
  • Anpassningsbarhet: Att delta i samhällets omvandling och förnyelse av sociala värderingar.
  • Kommunikation: Bra pedagogiska färdigheter.

Fördelar med distansutbildning

Med distansutbildning kan du studera var du vill när du vill. Vi tillhandahåller undervisningsmaterial och handledare som kommer att släta dig till kunskap, utan hänsyn till avstånd. Handledare hjälper dig att hantera din tid och ge dig större autonomi. Långdistansutbildning antas av fler och fler skolor över hela världen för dessa mycket egenskaper. Med denna formel garanteras antalet timmar av kursen. Ingen risk för uppsägning - av någon anledning.

  • Du studerar i din egen takt och ibland fungerar det för dig.
  • Du bestämmer din veckovisa arbetsbelastning.
  • Du väljer de ämnen som intresserar dig. Distansutbildning innebär att du inte behöver rusa, du kan studera dessa på djupet. Du drar nytta av kontakt och personlig uppföljning med en handledare som har medicinsk och naturopatisk träning.
Programmen undervisas på:
Engelska
Franska

Skolan erbjuder också:

Bienvenue au site du CMDQ!